Pressmeddelande 5 juni 2024

Välkommen till Matchen Mot Cancers Sverigefinal lördagen 15 juni

Den 15 Juni spelas välgörenhetseventet Matchen Mot Cancer Sverigefinal på Arninge GK. Matchen Mot Cancer är en insamlingsstiftelse som sedan 2017 samlat pengar till cancerrehabilitering och cancerforskning. Bland annat arrangeras golftävlingar till stöd för insamlingen och nu är det dags för 2024 års viktigaste tävling.

Stiftelsen Matchen mot Cancers uppgift är att samla in medel för rehabilitering och efterbehandling för cancerpatienter och deras anhöriga som tyvärr allt för ofta glöms bort i sjukdomsförfarandet. Nära 69,000 personer fick diagnosen cancer under 2021. Det motsvarar cirka 190 personer per dag vilket i sig motsvarar 8 personer i timmen i Sverige*. Och många fler drabbas, familj, vänner, kollegor och andra. Därför ger vi stöd både till de som blir diagnostiserade och deras anhöriga.

Vi har valt att nu fokusera det framtida arbetet på rehabiliteringen som är den del av cancerbehandlingen som ofta hamnat i skuggan för andra livsviktiga insatser. Jag är själv tidigare cancerpatient så har fått bevittna den stress och det tryck som ställs inte bara på mig själv men de många människor runtomkring mig, min familj, mina vänner och kollegor. Jag förstår vikten av att få stöd även efter den omedelbara behandlingen har avslutats. Nu ser jag fram emot att få välkomna spelare, publik och de profiler som ställer upp för oss till Sverigefinalen i år, säger Johan Dagerhamn, initiativtagare till Matchen mot Cancer.

För första gången står Arninge Golfklubb i Täby norr om Stockholm värd för finalen.
Vi är stolta att få vara en del av det här arbetet och ser fram emot att få välkomna spelarna till oss i juni. Matchen mot Cancers arbete är viktigt och som klubb stödjer gärna insamlingen till alla drabbade genom att vara värd för evenemanget. Vi hoppas att det resulterar både i mycket insamlade medel och en härlig golfupplevelse för spelare och publik, säger Lars Tingvall, klubbchef på Arninge GK.

Golftävlingen spelas i vänskapliga former med flera profiler från sport- och artistvärlden där lagen blandas upp med spelare och profiler. Anmälan är öppen för alla som vill delta och anmälningsavgiften samt övriga insamlade medel går till Matchen mot Cancer. Bland profilerna till finalen 2024 finns bl.a. fotbollslegendaren Anders Limpar, tv-profilerna

Niklas Jihde, Jonas Karlsson, Jovan Radomir och Henrik Strömblad, hockeyspelarna Bengt- Åke Gustafsson, Thomas Rundqvist, Håkan Södergren och David Åslin som också är ambassadör för stiftelsen. Dessutom deltar OS-mästaren i curling Anette Norberg, artisten Jens Sylsjö och många fler.

Det ges många tillfällen för spelarna att kunna utmana varandra längs vägen mot det stora målet att genom att delta också bidra till insamling till stiftelsen.
Mer om insamlingsstiftelsen Matchen mot Cancer: www.matchenmotcancer.se
Löpande information om stiftelsen och evenemangen finns också i sociala medier:
Facebook: https://www.facebook.com/matchenmotcancer
Instagram: https://www.instagram.com/matchenmotcancer/
*Källa: Cancerfonden och Socialstyrelsens ”Cancer i siffror”

Kontakt för ytterligare frågor:
Matchen mot Cancer: Johan Dagerhamn, grundare, 0761-711 190 eller johan@matchenmotcancer.se
Arninge golfklubb: Lars Tingvall, klubbchef, 0708-58 42 59 eller klubbchef@arningegk.se